mandag den 2. marts 2015

Vrangen ud

Jeg beklager den lange tavshed. Torsdag og fredag havde jeg faktisk overraskende lidt kvalme og jeg var mere mig selv i nogle timer. Men lørdag vendte den altoverskyggende dårlighed tilbage og den vil ikke forsvinde igen. Oveni kvalme, opkast og træthed har jeg også døjet med onde mavekneb og oppustethed. Og jeg er så dårlig til at være dårlig. To gange er jeg brudt grædende sammen fordi det virker så uoverskueligt - jeg kan slet ikke rumme at være så dårlig på et tidspunkt hvor jeg burde stråle og stille og roligt komme i god form til mit livs maraton, fødslen.

I en perfekt verden holdt jeg selvfølgelig alt det brok for mig selv og bare glædes over at være blevet gravid efter over tre års forsøg. Men bloggen er netop til alle sandhederne også de grimme og pinlige.

Og er jeg utrolig taknemmelig og glad for at være gravid. Helt vildt. Men samtidig er jeg ved at gå til i frustration over at have det dårligt og være utilpas 24-7.

Men til det gode: scanningen i fredags gik godt! Alt ser ud som det skal - fostret ligger inde i livmoderen, det har den rette størrelse i forhold til hvor langt jeg bør være henne og der var hjerteblink. SÅ skønt! Min mand sagde det så fint i fredags: Det er den bedste dag siden vores bryllup! Og det havde han virkelig ret i. Det var meget dejligt og har helt sikkert givet noget extra tryghed. Vi skal scannes igen på næste fredag, hvorefter risikoen for spontan abort skulle være noget mindre. (Nå ja, min cyste er vokset igen - selvfølgelig, den satan - så den skal der også holdes lidt øje med, men forhåbentlig går den i sig selv på et tidspunkt.)

I følge scanningen har jeg termin den 16. oktober. Surrealistisk. Men lige nu handler det bare om at tage én dag ad gangen. Håber det snart vender, så jeg også får blogget mere og ikke skal lægge iPad'en fra mig midt i et indlæg for at gå ud og kaste op (yes, that happend).

9 kommentarer:

  1. Hvor har jeg tænkt meget på dig i weekenden.
    Tillykke med det lille blink, det er en kæmpe oplevelse!! :) Du må da være længere henne end hvad du først regnede med?

    SvarSlet
  2. Tusind tak, Julie. Hvor er du sød. Det var en rigtig skøn oplevelse, ja - især også for min mand. Så dejligt! Jeg er i dag 7+6 og glæder mig SÅ meget til de første tre måneder er gået!

    SvarSlet
  3. Det kan godt være ret svært som mand at forstå før man har set noget konkret på en skærm. Men man behøver ikke være mand for at have det sådan.. ;D Her hjemme synes vi begge det er meget svært at forstå at der faktisk er en lille baby der inde!!

    Kan virkelig godt forstå du glæder dig, det lyder virkelig ikke sjovt at have det så dårligt.. :( Har du fået bestilt tid til NF? Gik jo op for mig at jeg er håbløst bagud, så jeg har først fået en tid når jeg er 13+0.. Men det går nok når vi får lov at se den lille spire igen på onsdag.. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, bestilte faktisk tid efter jeg læste dit indlæg om det :) Synes det virkede underligt at gøre det inden vi havde set hjerteblink, men måske det er fordi jeg aborterede sidst. Glæder mig også til vi skal scannes igen - på fredag - håber alt stadig er fint.

      Slet
  4. Man skal nok bare tænke at "almindelige" kvinder bestiller tid uden at ha' set noget som helst. Vi er jo lidt heldige at få lov at få scanninger så tidligt. Men jeg syntes også det var underligt at bestille en tid og fandt jo også ud af jeg var en af de langsomme. :P

    Jeg troede faktisk altid at anden scanning lå efter 10+0? Jeg fik besked på at bestille tid der fordi så var abortrisikoen efter scanningen under 2%. Så vi har sidste scanning på klinikken i morgen. :)
    Skal i afsluttes på Riget efter scanningen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt sikkert ret i!

      Vi skal scannes igen fordi jeg igen har fået en cyste (eller den gamle er vokset igen) og så ville lægen gerne lige scanne igen. Men så tror jeg også vi afsluttes på klinikken. Helt underligt og det er jeg faktisk ikke vild med, selvom det jo er af gode årsager. Føler mig bare tryg ved personalet i klinikken og knap så meget ved dem på almindelig gynækologisk afdeling.

      Slet
  5. Øv.. Gør de noget ved den så?
    Jeg troede alle fik 2 scanninger, men det er selvfølgelig også forskelligt fra klinik til klinik.. :) Jeg har det også lidt ambivalent ved at skulle afsluttes, det føles trygt at komme på klinikken og blive fulgt tæt. Nu bliver man sluppet fri og skal til at stole på nogle nye mennesker.
    Har du bestemt hvor du gerne vil føde? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er træls. Jeg tror ikke de gør noget ved den medmindre den bliver ved med at vokse længere hen i graviditeten.
      Ja, jeg skal føde på Riget - vi bor nemlig lige ved siden af, så det er dejligt bekvemt på den måde.

      Slet
  6. Glæder mig til nyt fra scanningen i dag.. :) Håber cysten er på tilbagetogt!!

    SvarSlet