tirsdag den 27. oktober 2015

14 dage som mor

I dag er det to uger siden jeg blev mor. Tiden er både gået hurtigt og helt vildt langsomt.  Det føles som om det er hundrede år siden, at jeg var gravid og samtidig føler jeg mig stadig meget ny i alt med min lille søn og vores nye tilværelse.

For præcis to uger siden var vi ved at komme over til barselshotellet efter flere timers venten og håb på at en plads blev ledig. I dag er min mand på arbejde igen for første gang efter fødslen. På den måde er de 14 dage gået hurtigt. Ville ønske at han kunne være hjemme eller bare have halve dage en uge eller to endnu. Alt er stadig nyt og jeg er stadig usikker på mange punkter. Hvilket gør det ekstra hårdt oveni søvnmanglen.

Min søn og jeg har fået os en omgang svamp - trøske. Meget almindeligt, men stadig virkelig træls. Et er mine smerter i brysterne, men at opleve sin lille søn utrøstelig er næsten ikke til at bære. Håber vi ser en bedring SNAREST.
Synes nemlig stadig amningen er tricky og svampen har ikke gjort det bedre. Havde ellers lige fået gang i nogle længere og bedre amninger, men siden svampen overfaldt os, har der været mange kortere amninger, da lillemanden ikke kan overskue andet. Hårdt. Derudover har jeg stadig svært ved at få ham til at tage helt korrekt fat og så kan jeg på ingen måde holde måltiderne til kun hver 3. time. Om natten vil han slet ikke sove længe ad gangen. Tror rekorden indtil nu er 2 timer. Æv. Har talt lidt med sundhedsplejersken om det og nogle veninder, men overvejer også at forhøre mig hos noget ammehjælp telefonisk.

Selvom vi glædede os meget til at komme hjem efter to overnatninger på barselshotellet, så har jeg flere gange ønsket mig tilbage. Jeg savner at kunne spørge nogen til råds og de kan hjælpe mig hands on. Optimalt så tilhørte man et sted, hvor man kunne komme ind dagligt de første uger og få hjælp til amning mv. Efter min mening. Synes det er hårdt at være hjemme lige når hormonerne er på deres højeste og mælken så løber til. Det havde jo været nemmere, hvis man havde professionelle til at råde en og vise teknikker direkte.

Det går meget bedre med de forfærdelige baby blues, men har som skrevet stadig en del usikkerhed i mig. Den bliver jo heller ikke mindre af, at jeg er super træt. Glæder mig rigtig meget til at vi er ovre det her svampe-helvede, til at jeg får lidt mere styr på søvnen og til at jeg hviler lidt mere i det hele. Vi har været ude med barnevognen én gang og jeg længes efter at gøre det igen, men synes samtidig ikke det er det nemmeste lige at time - vil så vidt muligt gerne undgår at han vågner ulykkelig mens vi er ude.

I skrivende stund er han gået kold i mine arme efter endnu en kort amning. Han ser fantastisk dejlig ud, selvom han ikke er helt nem at blive klog på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar